Informacja o realizowanej strategii podatkowej
przez ACS Audika Sp. z o. o. w Warszawie
za rok podatkowy trwający
od dnia 1 stycznia 2023 r. do dnia 31 grudnia 2023 r.
(Warszawa dnia 20 grudnia 2024 r.)
1. Informacje wstępne
Niniejsza informacja została sporządzona w celu realizacji obowiązków wynikających z art. 27c ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późniejszymi zmianami).
Informacja została sporządzona przez ACS Audika Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, Al. Jana Pawła II 22, wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców KRS pod numerem 0000214719, kapitał zakładowy 2.183.500 zł., której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP 7122881258, Regon 432719484, zwaną w dalszej części niniejszej informacji „ACS Audika”.
2. Informacje ogólne o ACS Audika
ACS Audika jest kapitałą spółką handlową zarejestrowaną w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Rejestracja spółki miała miejsce 11 sierpnia 2004 r. Do 27 grudnia 2021 r. ACS Audika prowadziła działalność pod firmą ACS Słuchmed Sp. z o. o.o. i miała siedzibę w Lublinie. Jedynym wspólnikiem ACS Audika jest Oticon Polska Sp. z o.o. w Warszawie. Z kolei jedynym wspólnikiem Oticon Polska Sp. z o.o. w Warszawie jest spółka prawa duńskiego DEMANT A/S z siedzibą w Smørum, posługująca się zgodnie z duńskim prawem także firmą WILLIAM DEMANT HOLDING A/S. Tym samym ACS Audika jest podmiotem wchodzącym w skład międzynarodowej Grupy Demant z główną siedzibą w Danii. Grupa Demant została założona w 1904 roku przez Hansa Demanta w celu niesienia pomocy osobom cierpiącym na zaburzenia słuchu, w tym jego żonie Camilli. Od tego czasu Grupa Demant rozwinęła się z producenta aparatów słuchowych do podmiotu oferującego pełen zakres usług związanych z ochroną słuchu.
Podstawowym rodzajem działalności prowadzonej przez ACS Audika jest dopasowanie i sprzedaż aparatów słuchowych będących wyrobami medycznymi, klasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jako „47.74.Z - sprzedaż detaliczna wyrobów medycznych, włączając ortopedyczne, prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Drugim znaczącym rodzajem działalności prowadzonym przez ACS Audika jest świadczenie usług zdrowotnych ze szczególnym uwzględnieniem leczenia chorób słuchu, klasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności jako „86.22.Z - praktyka lekarska specjalistyczna”.
Na dzień 31 grudnia 2023 r. ACS Audika na terenie całej Polski prowadziła 406 oddziałów protetyki słuchu oraz 21 centrów medycznych. ACS Audika zatrudniała 1107 pracowników, korzystając również w pewnym zakresie z usług osób wykonujących czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
W 2023 r. ACS Audika osiągnęła przychód ze sprzedaży w wysokości 327.650.845,10zł z czego ok. 87 % przypadało na przychody z dopasowania i sprzedaży aparatów słuchowych zaś ok. 13 % z działalności usługowej (w tym leczniczej).
3. Strategia podatkowa realizowana przez ACS Audika
ACS Audika, dokłada wszelkich starań, aby zarządzać podatkami w odpowiedzialny sposób. Tym samym podejmowane są działania, aby wszelkie zobowiązania podatkowe były regulowane w odpowiedniej wysokości i odpowiednim terminie.
W ACS Audika przeprowadzany jest cyklicznie wewnętrzny audyt rozliczeń w obszarze podatku dochodowego od osób prawnych (w szczególności w kontekście kwalifikowalności kosztów uzyskania przychodu, niejasnych pozycji podatkowych) oraz w zakresie podatku od towarów i usług. Na tej podstawie planowane są dalsze działania mające na celu najskuteczniejsze ograniczenie i zapobieganie identyfikowanym ryzykom podatkowym w najbardziej efektywny sposób.
Na bieżąco monitorowane są nowe przepisy i zmiany w prawie podatkowym celem oceny ich wpływu na działalność prowadzoną przez ACS Audika.
Wszelkie wątpliwości w zakresie interpretacji i stosowania przepisów prawa podatkowego rozstrzygane są po uprzedniej analizie stanowiska organów podatkowych oraz orzecznictwa sądów administracyjnych. W razie potrzeby ACS Audika podejmuje współpracę z zewnętrznymi doradcami podatkowymi.
ACS Audika korzysta z różnego rodzaju programów i narzędzi informatycznych dostosowanych do jej potrzeb, przede wszystkim w celu usprawnienia rozliczeń, jak również pracy codziennej w tym: program do obsługi firm Insert GT i Lex Internetowy System Prawny. W razie jakichkolwiek zmian w zakresie przepisów mających wpływ na obowiązki podatkowe i/lub sprawozdawcze, używane przez ACS Audika systemy są weryfikowane pod względem zgodności z przepisami, a jeśli zajdzie taka potrzeba aktualizowane bądź wymieniane.
ACS Audika dąży do zachowania zgodności prowadzonej przez nią działalności z przepisami podatkowymi, przy jednoczesnym wykorzystaniu dostępnych ulg i zwolnień podatkowych zgodnie z ich przeznaczeniem.
Wszelkie decyzje podejmowane są przez ACS Audika przede wszystkim w oparciu o względy ekonomiczne i handlowe, a nie o względy podatkowe. Ponadto ACS Audika nie stosuje sztucznych struktur w celu obniżenia zobowiązań podatkowych. ACS Audika nie posiada spółek w jurysdykcjach wskazanych przez Unię Europejską jako stosujące szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. raje podatkowe).
4. Informacja o stosowanych procesach i procedurach podatkowych dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie, a także o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
ACS Audika dąży do zarządzania zagadnieniami podatkowymi w sposób, który ma na celu zapewnienie właściwej oceny skutków podatkowych prowadzonej działalności z punktu widzenia ekonomicznego oraz regulacyjnego (w tym w zakresie prawa podatkowego), z uwzględnieniem wykładni przepisów prawa prezentowanej przez organy podatkowe, sądy administracyjne oraz judykaturę.
Wskazana powyżej istota polityki podatkowej ACS Audika powoduje, iż szeroko pojęta strategia podatkowa ACS Audika ma charakter konserwatywny, zapewniający ACS Audika jak największe bezpieczeństwo podatkowe. W efekcie ACS Audika, w celu unikania sporów z organami podatkowymi, z należytą starannością identyfikuje oraz wypełnia dotyczące ją obowiązki podatkowe wynikające z przepisów prawa podatkowego.
4.1. Procesy i procedury stosowane przez ACS Audika
Wykonując obowiązki wynikające z przepisów prawa podatkowego, a także zarządzając tymi obowiązkami, ACS Audika działa w oparciu o ustandaryzowane, częściowo sformalizowane procesy oraz dobre praktyki.
ACS Audika, w celu zapewnienia zgodności podejmowanych działań z przepisami prawa podatkowego jak i zapewnienia prawidłowego zarządzania wykonaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz ich zgodną z prawem realizację posiada i stosuje, dostosowane do wielkości jak i struktury ACS Audika procedury i procesy podatkowe, tj.:
- Strategię podatkową Grupy Demant (Demant Group Tax Policy) opisującą politykę podatkową podmiotów z Grupy Demant, w tym ACS Audika, obejmującą m.in. zasady zarządzania ryzykiem podatkowym, stosunek do planowania podatkowego oraz relacje z organami podatkowymi;
- obowiązujące w ACS Audika oraz w Grupie Demant procedury i procesy podatkowe stanowiące doprecyzowanie zasad wynikających ze Strategii podatkowej Grupy Demant w odniesieniu do wybranych szczegółowych obowiązków podatkowych ACS Audika oraz obszarów jej działalności jak i obejmujące różnorodne czynności mające związek z procesem rozliczeń podatkowych, zarówno spisane jak i niespisane. Procedury i procesy obejmują m.in.:
- a) właściwe księgowanie zdarzeń gospodarczych wpływające na powstanie bądź niepowstanie obowiązków podatkowych oraz zobowiązań podatkowych,
- b) właściwe ujmowanie zdarzeń wynikających z dokonanych księgowań w rozliczeniach podatkowych,
- c) właściwe wypełnianie obowiązków formalnych w tym składanie w terminie niezbędnych zeznań, deklaracji, informacji podatkowych, zawiadomień, zgłoszeń oraz innych niezbędnych pism,
- d) właściwe stosowanie obowiązujących stawek podatków,
- e) właściwe kwalifikowanie stron, przedmiotu oraz okoliczności zdarzeń gospodarczych w zakresie, w jakim wpływa to na obowiązki oraz zobowiązania podatkowe,
- f) procedura obiegu i akceptacji dokumentów,
- g) polityka szkoleniowa,
- h) procedury podatkowe dotyczące kalkulacji oraz zaksięgowania podatku odroczonego,
- i) procedury związane z kalkulacją podatku dochodowego od osób prawnych (CIT),
- j) procedury dotyczące realizacji obowiązków na gruncie podatku od towarów i usług (VAT),
- k) obowiązki z zakresu MDR (tzw. Procedura MDR),
- l) procedura zakupowa,
- m) procedury obowiązujące w ACS Audika na podstawie przepisów szczególnych, w tym Polityka ochrony danych osobowych (tzw. RODO),
- n) inne niezbędne niespisane ale odzwierciedlone w kulturze organizacyjnej ACS Audika zbiory zachowań, których ciągłość i jednolitość wpływają na prawidłowe wypełnianie zobowiązań podatkowych.
4.2. Dobrowolne formy współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej
ACS Audika nie jest stroną umowy o współdziałanie z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, o której mowa w art. 20s Ordynacji podatkowej.
ACS Audika informuje, że w 2023 r. nie stosowała żadnych form dobrowolnej współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej.
5. Wybrane, podstawowe obowiązki Spółki w Polsce wynikające z przepisów prawa podatkowego, w tym MDR
5.1. Realizacja przez ACS Audika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaj podatku | Wskazanie czy ACS Audika opłaca dany podatek | ||
Podatki bezpośrednie | CIT | Podatnik | Tak |
Płatnik | Tak | ||
PIT | Podatnik | Nie | |
Płatnik | Tak | ||
Podatki pośrednie | VAT | Tak | |
Akcyza | Nie | ||
Cło | Tak | ||
PCC | Tak | ||
Podatki lokalne | Podatek od nieruchomości | Tak | |
Podatek od środków transportowych | Nie | ||
Podatek leśny | Nie | ||
Podatek rolny | Nie |
5.2. Przekazane Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacje o schematach podatkowych
ACS Audika na bieżąco dokonuje analizy przedsięwzięć biznesowych pod kątem wystąpienia obowiązku raportowania schematu podatkowego. W ramach wewnętrznych analiz przeprowadzonych zgodnie z obowiązującą w Grupie Demant Procedurą MDR ACS Audika nie zidentyfikowała w roku podatkowym 2023, za który składana jest niniejsza informacja uzgodnień spełniających definicję schematu podatkowego.
6. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi, których wartość przekroczyła 5% sumy bilansowej oraz o planowanych lub podejmowanych działaniach restrukturyzacyjnych
6.1. Transakcje z podmiotami powiązanymi
W roku podatkowym 2023, którego dotyczy niniejsza informacja ACS Audika dokonywała niżej wymienionych transakcji z podmiotami powiązanymi, których wartość przekroczyła 5% sumy bilansowej aktywów ustalonej na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego Spółki.
Ogólny opis charakteru transakcji | Podmiot powiązany będący stroną transakcji | Łączna wartość transakcji |
Zakup aparatów słuchowych oraz akcesoriów do aparatów słuchowych w celu ich dalszej odsprzedaży. |
Oticon Polska Sp. z o. o. w Warszawie - podmiot z grupy kapitałowej Demant bezpośrednio powiązany ze ACS Audika | 87.248.564,82 zł |
6.2. Planowane lub podejmowane działania restrukturyzacyjne mogące mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych ACS Audika
W roku podatkowym 2023, którego dotyczy niniejsza informacja ACS Audika nie przejęła innej spółki w trybie w art. 492 § 1 pkt. 1 Kodeksu spółek handlowych.
7. Informacje o złożonych przez ACS Audika wnioskach o wydanie ogólnych interpretacji podatkowych, indywidualnych interpretacji podatkowych, wiążących informacji stawkowych, wiążących informacji akcyzowych
W roku podatkowym 2023 za który sporządzana jest niniejsza informacja z realizacji strategii podatkowej ACS Audika nie występowała z wnioskami o wydanie:
- ogólnej interpretacji podatkowej,
- wiążącej informacji stawkowej,
- wiążącej informacji akcyzowej.
W roku podatkowym 2023 za który sporządzana jest niniejsza informacja z realizacji strategii podatkowej ACS Audika występowała z wnioskami o wydanie:
- indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, - dotyczy cash pool
8. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową
W roku podatkowym 2023, za który sporządzana jest niniejsza informacja z realizacji strategii podatkowej ACS Audika nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach i w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 j ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.
9. Społeczna odpowiedzialność ACS Audika
Celem ACS Audika jest budowanie marki w zgodzie z ideą społecznej odpowiedzialności biznesu. ACS Audika jest aktywnie zaangażowana w działalność na rzecz społeczności zarówno na szczeblu ogólnopolskim jaki lokalnym. Zaangażowanie to dotyczy w szczególności profilaktyki zdrowotnej poprzez promowanie higieny słuchu oraz wykonywanie nieodpłatnych badań słuchu. Na szczeblu ogólnopolskim jest prowadzony w porozumieniu z Polskim Towarzystwem Lekarskim program „Przesiewowa ocena jakości słuchu wśród pacjentów poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej oraz Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej”. Na szczeblu lokalnym, ACS Audika w porozumieniu z organami samorządu terytorialnego organizuje profilaktyczne nieodpłatne badania słuchu dla lokalnych mieszkańców. ACS Audika sponsoruje wydarzenia naukowe związane z szeroko rozumianą profilaktyką słuchu. W 2023 r. dotyczyło to między innymi następujących wydarzeń: Krajowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa UCHO2023 Kajetany, Konferencja Sekcji Audiologicznej i Foniatrycznej Poznań, Konferencja Jesień Laryngologiczna Szklarska Poręba.
Zarząd ACS Audika